Veelgestelde vragen

museumkaart

DIT IS EEN OVERZICHT VAN VEELGESTELDE VRAGEN.

ENTREE
Kaartverkoop en reserveringen
Kan ik online kaarten kopen? U kunt op onze website geen toegangskaarten kopen voor het Zee- en Havenmuseum.

Accepteren jullie Museumkaarten?
Met ingang van 1 juli 2015 is de Museumkaart geldig in het museum. U kunt in het museum ook een museumkaart kopen of bestellen via deze link.

Verkopen jullie cadeaubonnen?
Ja, wij verkopen toegangskaarten in de vorm van een cadeaubon.

Zijn er tentoonstellingen of activiteiten waarvoor ik moet reserveren?
Voor onze tentoonstellingen is er geen noodzaak om te reserveren. Soms hebben we speciale activiteiten waarvoor u zich wel moet aanmelden maar dit staat dan specifiek vermeld onder “Activiteiten“.

PRAKTISCH
Mag ik eten en drinken meenemen?
Nee, het is niet toegestaan eten en drinken te nuttigen in het museum. In het zgn. Buitenmuseum mag u gerust wat eten of drinken. In ons Museumcafé kunt u terecht voor koffie, thee, frisdranken en licht alcoholische dranken en een beperkt assortiment koeken, tosti’s, chips e.d.

Mag ik mijn tas meenemen in het museum?
Met het oog op de veiligheid vragen we u om geen tassen mee te nemen. Dames mogen natuurlijk wel een handtas meenemen. Paraplu’s mogen ook niet mee in het museum. U wordt verzocht deze achter te laten in de garderobe.

Mag ik fotograferen en filmen in het Zee- en Havenmuseum?
Ja, dat mag. Met het oog op de veiligheid van onze collectie is het gebruik van flits-/kunstlicht en statieven echter niet toegestaan in de tentoonstellingszalen.

Hoe kom ik bij het Zee- en Havenmuseum?
Het adres voor uw navigatie is Havenkade 55. De ingang van het museum is aan de Kompasstraat. Wanneer u met openbaar vervoer komt zijn de dichtstbijzijnde bushaltes: Zwaanstraat en Dokweg.

Zijn er parkeerplaatsen voor bezoekers met beperkingen?
Ja, direct voor het museum is een aparte parkeerplaats voor mindervaliden. U kunt niet het terrein van het museum oprijden.

Kan ik in het Zee- en Havenmuseum een rolstoel lenen?
Ja, wij hebben één rolstoel en twee rollators te leen. Deze zijn ook bedoeld voor mensen die met een scootmobiel naar het museum komen. Iedere verdieping kunt u met de lift bereiken.

Mag ik mijn scootmobiel gebruiken in het museum?
Hoewel veel plaatsen toegankelijk zijn voor de scootmobiel is het raadzaam om de rolstoel te lenen.

Mag ik mijn hond meenemen in het museum?
Honden zijn niet toegestaan in het museum met uitzondering van zogenaamde hulphonden.

Is het museum leuk voor kinderen?
Nou en of! Kinderen kunnen veel dingen uitproberen. Klik ook maar eens op de button ‘Voor kinderen’ op de homepagina wat er allemaal te doen is in het museum. Het museum heeft ook verschillende leuke speurtochten.

Beschikt het Zee- en Havenmuseum over gratis WIFI voor bezoekers?
Inderdaad in het gehele museum kunt u de WIFI gebruiken. Ook in het Museumcafé kunt u tijdens het genieten van een hapje en drankje gratis over WIFI beschikken. Ook kunt u daar uw smartphone opladen.

Zijn er in het Zee- en Havenmuseum ook films te zien?
Het museum beschikt over een eigen bioscoop. Er draait altijd een algemene film in de bioscoop. Ook beschikt het museum over tientallen films over specifieke onderwerpen. Een overzicht van alle films ziet u op de deur van de bioscoop. De suppoosten zijn graag bereid om een specifieke film voor u aan te zetten. Dit is bijna altijd wel te regelen.

DIVERSEN
Hoe is het Zee- en Havenmuseum ontstaan?

Dit kunt u terugvinden onder “Geschiedenis“.

Hoe zit het met rondleidingen in het museum?
Op iedere verdieping loopt een suppoost die u graag meer vertelt over het museum. Voor groepen is het mogelijk om een rondleiding met een gids te reserveren, ook buiten de openingstijden van het museum. Graag hiervoor op tijd contact opnemen met het museumkantoor, tel. 0255-538007.

Is er een audiotour beschikbaar in het museum?
Er is een audiotour met leuke anekdotes, korte filmpjes of verhaaltjes beschikbaar. Deze kunt u via uw smartphone (met kop-/oortelefoon) beluisteren en bekijken. Bij de receptie zijn oortelefoontjes voor €0,50 te koop.

Ik ben op zoek naar informatie over schepen?
Het museum beschikt over een indrukwekkende bibliotheek. De boeken worden niet uitgeleend. U kunt een afspraak maken om boeken in te zien; onze vrijwilligers zijn graag behulpzaam om een antwoord op uw vragen te vinden.

Wat was de functie van het gebouw voordat er een museum in zat? 
Oorspronkelijk zat in het museum de Visserijschool. Deze werd in september 1916 geopend.
Van 1956-1970 zat in het gebouw ook de Binnenvaartschool, een activiteit van het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart (KOFS), die op verschillende plaatsen in Nederland werd georganiseerd. Ook in IJmuiden bestond deze mogelijkheid, waarbij door de Visserijschool onderdak werd geboden en in onderwijzend personeel werd voorzien.

Zijn er speciale programma’s voor scholen?
Een schoolreisje naar het Zee- en Havenmuseum is een dagje ontdekken, leren en speuren. De educatieve projecten en activiteiten zijn gericht op zelf ervaren en zelf doen. Voor groepen is het mogelijk om een rondleiding met een gids en speurtocht te reserveren. Graag hiervoor op tijd contact opnemen met het museumkantoor, tel. 0255-538007

Worden er activiteiten georganiseerd in het museum?
Regelmatig worden er activiteiten georganiseerd. Deze worden vermeld op de website onder “Activiteiten“. Voor sommige activiteiten is het noodzakelijk dat u zich aanmeldt, maar dit staat dan specifiek vermeld.

Kan ik schenkingen doen aan het Zee- en Havenmuseum?
Jazeker. Zo kunt u ons helpen het museum in stand te houden, ook voor toekomstige generaties. U kunt dit doen door een eenmalige of periodieke financiële schenking (in dit laatste geval gelden gunstige fiscale voorwaarden). U kunt zich bv aanmelden als donateur of u kunt het museum in uw testament opnemen. Daarnaast is het mogelijk objecten aan te bieden. Neemt u hiervoor contact op met het museumkantoor, tel. 0255-538007.

Kan ik op de hoogte worden gehouden van nieuwe tentoonstellingen of andere activiteiten?
Jazeker. U kunt zich hiervoor op onze nieuwsbrief aanmelden. Het spreekt voor zich dat wij uw emailadres uitsluitend voor de nieuwsbrief zullen gebruiken en niet zullen vrijgeven aan derden.

Overige vragen
Heeft u een andere vraag? Mail deze dan naar info@zeehavenmuseum.nl of bel met het
museumkantoor, tel. 0255-538007. U kunt ons bereiken op maandag, dinsdag en donderdag van 9.30 tot 14.00 uur. Buiten deze uren staat het antwoordapparaat aan.